imorgon ska jag vara vuxen

Imorgon är det den andra mars, En onsdag år 2011.
För åtta år sedan skulle jag fylla tio år.
För stor för att leka med dockor och för liten för att vara uppe längre än till nio.
Jag var hemma hos min pappa och låg och låtsas sov i den röda plych soffan, han vispade grädde i den rosa plast bunken och förberädde en tårta till min släkt skulle komma och önska mig grattis, jag var stor nu för jag fyllde två siffrigt. 
Den mjuka doften som var hemma i pappas kök var det bästa jag visste, och när pappa lagade tårta eller bullar då blev det alltid bra, en dold talang sa alltid pappas sambo i smyg, och så blinkade hon uppmuntrande med vänster öga.

Jag fick en gräddtårta med mandariner och jordgubbs sylt  och det var så gott! Släkten kom och fikade och den lagom kyliga vårdagen kunde inte ha blivigt bättre. Jag fick ett skrin med ögonskugga och en liten "tvål" parym, en målar bok och så mycket kärlek. Min pappa hade inte alla pengar i världen, men han gjorde allt för att hans döttrar skulle få det bra. Och jag älskar dig för det pappa.

Idag sitter jag i ett hem med främmande personer.
Jag sitter ensam i köket och skriver obetydlig text och lägger upp det på en offentlig plats, eller ut i tomma intet.
Jag ska fylla arton år i morgon, Jag ska vara vuxen. Ha utbildning och börja mitt liv på egen hand, med lägenhet och egen tvätt maskin.
Jag känner mig som nio år, men jag vet att min födelsedag inte kommer innehålla min pappas stolta blick.
Alla förväntningar som jag har på mig kväver mig, Jag får inte ens bo med min egen familj, jag får inte ens gå på affären ensam. Hur ska jag kunna leva upp till allas förväntningar när jag inte ens kan räkna till tjugo för att min huvud är så full proppat med blixtrande ångest som sakta tar i sär mig?
Hur ska jag kunna le mot min familj som gör allt för mig, när jag inte vill något annat än att gå ut i skogen och låta vinden föra bort mig i små osynliga partiklar?

Vilket fall så blir jag äldre på pappret men jag kommer nog aldrig kunna gå vidare.
För mig är jag alltid tio år och min pappa gör tårta med mandariner på.


Kommentarer
Postat av: Anonym

hoppas din födelse dag blir bra endå!

2011-03-01 @ 19:36:40
Postat av: Hannah

Du får ha det så pass bra det går :)

Grattis, Ellinore! Vi ses snart hoppas jag!

2011-03-02 @ 18:59:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0