varför tar det aldrig slut?

Idag när jag satt i bilen med Ida och Isak fem och fyra år kom naveln på tal och varför har vi den? "när man har en bebis i magen så fåt bebisen luft och mat av mamman där igenom", -Har Isak en bebis i magen? Nej för han är en kille. -har Ida en bebis i magen? Nej för hon är för liten, sen satt dom och funderade ett tag, Men du är ju gammal! Du har en bebis i magen!

Jag trodde jag skulle spricka, det är så längesedan nu!  Jag svarade nej så klart men då kommer alla älskade efterfrågor och konstateranden, Du har haft! Du kommer att få!
Vad svarar man?
Ja jag har haft en bebis flicka i magen som hette Alicia men hon dog. Groteskt EN ANING!

Radio-vilken underbar uppfinning!


Idag har jag hämtat ut mer medicin, underbart att det går på högkostnadskortet vilket gör att det bara kostar tjugo kroner nu mera! Jag fick förfrågan förut vad jag använde på mina ärr när jag solade och här finns en bild på den-


Det finns på apoteket för inte så mycket, mellan 65-120kr tror ja:)

Vad använder jag för medicin? är kommer svar. 

Den är mot nedstämdhet och ångest funkar helt okej men man känner klart av biverkningarna.
Lite tråkig info men som kan vara bra att veta om du ska börja käka dom.

Biverkningar

Vanliga biverkningar av fluoxetin är trötthet, yrsel, överdrivet sömnbehov eller sömnlöshet, sura uppstötningar och en svagt ökad risk för psykoser hos patienter med redan utvecklade psykossjukdomar. Förr ansågs Fontex vara det enda SSRI-preparat som inte gav viktuppgång som biverkning, men på senare år har det rapporterats att även Fontex kan orsaka detta. Fluoxetin kan dock även orsaka aptitförlust och till följd därav viktminskning.

Ett fåtal patienter har rapporterat en frätande känsla i mag-tarmkanalen.

Fluoxetin har en något låg toxicitet (giftighet) det finns ingen specifik antidot. Symptomen inkluderar illamående och kräkning, vid stor överdosering ofta även kramper, kardiovaskulär dysfunktion, vilket inkluderar allt från asymtomatiska arytmier till hjärtstillestånd, pulmonell dysfunktion och tecken på förändringar i CNS-status, som kan variera från excitation till koma.

Dödsfall i samband med överdosering av enbart fluoxetin har varit ytterst sällsynt men omedelbar läkarkontakt vid all form av överdosering rekommenderas.

Även självmordstankar, självmordhandlingar och våldsdåd är en möjlig biverkning.  I USA har Ely Lilly & Company dragits inför rätta flera gånger då patienter har begått självmord och i vissa fall även mördat andra under pågående behandling med fluoxetin (Prozac), t.ex. "Fentress-processen" 1994.

Där hoppas jag att "anonyma Sara" har fått sitt svar. Ni får gärna kommentera på bloggen och inte på facebook osv, håller gärna isär mailen 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0