Förvirrade ord men hoppas du förstår

Ibland känns det lite dubbel moral att säga att jag går vidare med mitt liv och sen sitter jag och skriver allt gammalt. Jag måste nog förklara mig i den saken.
Allas liv kan man dela upp i kapitel, Ett kapitel för varje år tillexempel.
Om man har läst fem kapitel så har man bara hunnit förstå till det fjärde. Lika så första till andra, andra till tredje och tredje till fjärde. Hinner du med?
Tillexempel :Jag har tre kapitel avklarade, men jag håller på läsa mitt fjärde. När jag läst mitt fjärde är det dags att börja förstå sig på det femte. När jag förstår det femte har jag kommit över det fjärde.
Men det funkar ju som så att allt i de tidigare kapitlerna påverkar de som ännu är olästa, Även om det inte längre berör oss så starkt som när vi fortfarande var på samma kapitel.

Jag känner inte lika starkt hat till personen som våldtog mig, jag känner inte samma smärta som när någon pratade om mina blå märken från misshandeln. Jag pratade aldrig om något som hänt de första åren, Det gjorde så ont i mig och jag skämdes. Jag förnekade allt. Men idag, Några år senare och många erfarenheter efter så kan jag säga att jag gått vidare. Genom att inse att det fanns inget annat jag kunde göra, och det var en mening med vad som hände. Jag hade inte kunnat gå vidare om jag inte haft min psykolog Daniel Rautio, han är något speciellt. Han ser dig, inte dina problem.
Daniel var den första som fick mig att prata om våldtäckten. Jag grät och satt tyst i resten av våran samtals tid.
Jag var inte alls beredd på frågan och svaret bara slank ur mig. Jag ville stoppa mitt krassliga ”ja” till vart det kom ifrån, svälja det och aldrig öppna munnen igen.

Det har tagit mig så många år att lära mig prata om vad som hänt. Och det tar tid. Låt det ta tid. Annars kommer du aldrig förstå dig själv. Precis som kroppen måste läka, måste dina bilder i huvudet bli en aning blekta.
Jag minns inte alla bråk, och jag är glad för det! Det är mycket man inte ska minnas men man ska inte heller glömma allt. Då är risken att man gör samma sak, och man förlåter aldrig sig själv igen.
Men ta emot hjälp, För din egen skull. Man får höra den jävliga frasen ”det är inte ditt fel” säker tusen gånger, Men det är bara sanningen dom försöker proppsa in i ditt stackars förvirrade huvud. Så här kommer det
 – Det är inte ditt fel. Om du varigt med om liknade händelser tveka inte på att skaffa hjälp. Du kanske klarar det själv men det är så mycket lättare att ha någon som kan stötta dig i dina val, Hjälpa dig med den juridiska jungeln och så vidare.   
Jag finns här, och jag vet. Jag kan säga att jag förstår.     


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0