Dumma mig

Dumma mig att jag aldrg kan bli "frisk".
Idag när jag satt och åt så ser jag hur jag lastar på potion efter potion, Har jag ingen själv behärskning? Är jag en jätte ? eller en häst? hur mycket mat tror jag att jag behöver igentligen?.
Jag fick självklart ångest. Den delan av mig verkar aldrig ge sig. Som en elak artad caner växer den sig bara större och större hur många behandlingar man en går på. Man måste få tillåta sig falla då och då, Man kan inte gå rakt hela livet.
Idag gick det dock överstyr. Man kan inte kalla det ät störningar men jag känner behov av att äta hela tiden. Och sedan måste jag gå på toaletten och kräkas. Jag vet inte varför jag gör det men det får mig att må bättre. 
Men jag blev faktiskt rädd, Jag brukar börja blöda i halsen men nu slutade det inte. Det bara rann blod ur munnen. Nu sitter jag och harklar mig hela tiden och det smakar inte gott kan jag lova. 
Vad är igentligen samhällets krav på oss tjejer? killar oxå för den delen. 
Vad är igentligen "frisk"? är det att man ska vara som alla andra? men alla är ju unika så det finns ju knappast en grupp av människor som är helt och hållet lika dana och den strömmen ska man följa. Eller gör de det? Var är den gruppen? De "friska"? Jag bara undrar. 
En man i trettio års åldern har åkt in på polis stationen för grov misshandel på sin fru och sina två barn. Han har tänt eld på huset och dränkt deras två katter i toaletten. Han har varken adhd , asperger syndrom eller någon annan diagnos. Han är har aldrig använt droger eller alkohol.
Är den mannen "frisk"? 
En flicka i femton års åldern har åkt in till sjukhuset på grund av "avvikande" beteende. Hon har inte pratat med sin familj under det senaste dyngnet och har stora självskade beteenden. Hon kräks upp all mat och undviker ögonkontakt och mänsklig beröring. Hon har använt droger ett antal gånger och vill gärna vara för sig själv. Hon har tidigare blivigt våldtagen och misshandlad.
Är den flickan "sjuk"?

Mannen har skadat så många men han sitter av sitt tre månaders straff och har ett halvt års samhälls tjänst.
Flickan blir tvångs omhändertagen och tvingas gå på daglig terapi och avvänjning i ett år. Sendan måste hon visa sig bättre för att bli av med sin lvu stämpel.  Det tar henne två år att komma tillbaka till en vanlig vardag igen. Då har hon varken slut betyg eller någon stans att bo.

Är det här rätt eller har jag missuppfattat allt?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0